Og hvorfor er det vigtigt? 

Når jeg rekrutterer, agerer jeg ud fra en bevidsthed om, at også de kandidater, der ikke ryger gennem nåleøjet og får en ansættelse, stadig skal have lyst til at blive en del af min personaleflok EFTER afslaget – på trods af, at det ikke blev dem.  

Hvorfor så det, når de viste sig ikke at være “den rigtige”? 

Et afslag er en oplagt mulighed for det man kalder employer branding! Det har vi set flere eksempler på, på LinkedIn hvor folk skriver om “det gode afslag”, og roser virksomheden til skyerne for at udvise ordentlighed – trods afslag. 

Herved brandes virksomheden positivt, og markedsføres som en attraktiv arbejdsplads – blandt både nuværende og potentielt kommende medarbejdere. Noget der er super vigtigt, særligt hvis du er i en virksomhed, der har problemer med at skaffe tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft. 

Hvordan gør man så? 

En af mine overvejelser som ansætter går på, hvordan jeg placerer kandidaten ved bordet. 

Der er rigtig meget status og symbolik i den måde man sidder på ved et bord. 

For at skabe en uformel stemning, placerer jeg kandidaten på langsiden af bordet og jeg selv eller en anden deltager ved bordenden. Den placering viser ligestilling og lægger op til dialog og et godt samarbejde, hvilket er et godt udgangspunkt for en åben samtale og en fremtidig tillidsfuld relation til min nye medarbejder. 

ALT kommunikerer. Det er omdrejningspunktet i #UgoRELATE OG handler om #Relationsskabelse #PersonligKommunikation #Ledelse og #Arbejdsglæde

%d bloggers like this: