UgoRELATE facililterer gerne workshops og undervisning i hvordan man implementerer en god feedbackkultur.
Udbyttet af at arbejde med feedback er øget trivsel, lavere sygefravær, øget fastholdelse og ikke mindst en højere grad af innovation og udvikling af virksomheden.
Elsker du at få et godt råd? Elsker du at få kritik?Næppe. Det gør de færreste af os. Med mindre vi har spurgt efter det.
Men nogen gange er feedback helt afgørende for, at vi udvikler os, og afgørende for at konflikter ikke eskalerer. Af samme årsag har jeg altid være fan af værdien “sig det”, i det interkollegiale samarbejde. Men sig det rigtige OG sig det rigtigt!
Feedback kræver et højt niveau af tillid og tryghed og en aftale om, at det er ok med feedback. Ellers ødelægger man relationen.
Jeg anbefaler ofte at gå ud fra “STOP” modellen.
1. Kontrakt: jeg vil så gerne have, at det her bliver bedre. Kan vi tage en snak om det?
jeg ser at du
jeg oplever at
det jeg fornemmer er
som jeg ser det, gør det at
det bevirker at
det resulterer i
jeg har et ønske om
jeg drømmer om
det kunne være så godt hvis
hvad skal der til for at
hvad kan jeg gøre for at
hvad har du brug for, for at
2. Min oplevelse:
3. Effekten:
4. Drømmen:
5. Næste skridt:
Hold dig på din egen banehalvdel og undgå brugen af “du”.
“Du”- sprog aktiverer amygdala i din samtalepartneres hjerne, og så hører han/ hun alligevel ikke efter mere, men går i forsvar.(Borgmann & Ørbech, 2010)