Elsker du at få et godt råd? Elsker du at få kritik?Næppe. Det gør de færreste af os. Med mindre vi har spurgt efter det.

Men nogen gange er feedback helt afgørende for, at vi udvikler os, og afgørende for at konflikter ikke eskalerer. Af samme årsag har jeg altid være fan af værdien “sig det”, i det interkollegiale samarbejde. Men sig det rigtige OG sig det rigtigt!

Feedback kræver et højt niveau af tillid og tryghed og en aftale om, at det er ok med feedback. Ellers ødelægger man relationen.

Jeg anbefaler ofte at gå ud fra “STOP” modellen.

1. Kontrakt: jeg vil så gerne have, at det her bliver bedre. Kan vi tage en snak om det?
2. Min oplevelse: ▫️jeg ser at du ▫️jeg oplever at▫️det jeg fornemmer er
3. Effekten: ▫️som jeg ser det, gør det at ▫️det bevirker at ▫️det resulterer i
4. Drømmen: ▫️jeg har et ønske om ▫️jeg drømmer om ▫️det kunne være så godt hvis
5. Næste skridt: ▫️hvad skal der til for at ▫️hvad kan jeg gøre for at ▫️hvad har du brug for, for at

Hold dig på din egen banehalvdel og undgå brugen af “du”.

“Du”- sprog aktiverer amygdala i din samtalepartneres hjerne, og så hører han/ hun alligevel ikke efter mere, men går i forsvar.(Borgmann & Ørbech, 2010)

UgoRELATE facililterer gerne workshops og undervisning i hvordan man implementerer en god feedbackkultur.
Udbyttet af at arbejde med feedback er øget trivsel, lavere sygefravær, øget fastholdelse og ikke mindst en højere grad af innovation og udvikling af virksomheden.
%d bloggers like this: